Διόδια και στο Δερβένι!

46

Στην Ελλάδα, που… αλλάζει, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να χαρίσει σε ιδιώτες την Εγνατία Οδό, η οποία κατασκευάστηκε με χρήματα του δημοσίου και κοινοτικά κονδύλια, μέρος των οποίων θα πρέπει να επιστραφεί, εφόσον στον δρόμο τοποθετηθούν διόδια.

Η κυβέρνηση χαρίζει τους δρόμους σε ιδιώτες, οι οποίοι δεν θα επενδύσουν κάτι, αφού οι δρόμοι είναι έτοιμοι, και θα πρέπει να επιστρέψει κάποια χρήματα στο ευρωπαϊκό ταμείο. Οι (γνωστοί) ιδιώτες, απλά θα εισπράξουν και θεωρητικά, θα συντηρήσουν τους δρόμους.

Μέσα στο… πρόγραμμα, είναι να τοποθετηθούν διόδια και στο Δερβένι, ώστε να πληρώνουν και αυτοί, που ταξιδεύουν για τις Σέρρες και τον Προμαχώνα…

Διαβάστε το ρεπορτάζ από την εφημερίδα «Ελευθεροτυπία»…

Δώρο στους ιδιώτες εργολάβους οι εισπράξεις διοδίων άνω των 1,5 δισ. ευρώ, με μηδενική επένδυση, συνεπάγεται η επικείμενη ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων της, καθώς ο βόρειος αυτοκινητόδρομος της χώρας είναι ήδη κατασκευασμένος με δημόσιο χρήμα σε συνολικό μήκος άνω των 700 χιλιομέτρων, από την Ηγουμενίτσα έως τους Κήπους του Εβρου.

Οι εργολάβοι, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, με την ιδιωτικοποίηση θα διπλασιάσουν την τιμή των διοδίων. Αυτό καταγγέλλει με ανακοίνωσή του ο σύλλογος εργαζομένων της «Εγνατίας Οδού Α.Ε.» (ΣΕΤΕΟ), επισημαίνοντας παράλληλα ότι η επικείμενη ιδιωτικοποίηση του αυτοκινητοδρόμου θα σημάνει αυτομάτως διπλασιασμό των σημερινών τιμών των διοδίων, ώστε να διαμορφωθούν τουλάχιστον στα επίπεδα χρεώσεων που ισχύουν για τα ημιτελή οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης, ενώ θα δημιουργηθεί νέο πυκνό εισπρακτικό δίκτυο σταθμών διοδίων σε όλο το μήκος του οδικού άξονα.

Ο ΣΕΤΕΟ, που έχει ήδη καταθέσει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, καθώς και αναφορά-καταγγελία στις αρμόδιες επιτροπές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, εντείνει τις αντιδράσεις του, με αφορμή τις πληροφορίες που αναφέρουν ότι εντός του δεύτερου τριμήνου του 2014, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην προκήρυξη της 1ης φάσης της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πολυετή (τουλάχιστον 30 χρόνια) παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και των 3 σημαντικότερων κάθετων αξόνων της σε ιδιώτες.

Εξι «μαύρες τρύπες»

«Πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτή η παραχώρηση δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να αποδειχθεί επωφελής ούτε για το Ελληνικό Δημόσιο, ακόμα και με στενά οικονομικούς όρους, ούτε για τους χρήστες της οδού και την ελληνική κοινωνία γενικότερα», τονίζει ο σύλλογος και παραθέτει έξι σημαντικές επιπτώσεις οι οποίες είναι:

1 Οι σταθμοί διοδίων στον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού πρόκειται να πολλαπλασιαστούν ραγδαία και να φτάσουν τους 15, από 7 που είναι σήμερα.

2 Το αντίτιμο πρόκειται να φτάσει στο ύψος που προβλέπεται για τους υπόλοιπους παραχωρημένους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, δηλαδή να υπερδιπλασιαστεί!

3 Εγκατάσταση 6 νέων σταθμών διοδίων και στους προς παραχώρηση 3 κυριότερους κάθετους άξονες που συνδέουν την χώρα μας με τα Βαλκάνια (Δερβένι-Σέρρες-Προμαχώνας, Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα-Εύζωνοι). Γεγονός που πέρα από την επιβάρυνση των χρηστών της οδού, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα οδηγήσει στην αξίωση επιστροφής σημαντικού μέρους των κοινοτικών κονδυλίων που διατέθηκαν για την κατασκευή των έργων, καθώς αυτά χρηματοδοτήθηκαν από τα κοινοτικά ταμεία, με την παραδοχή ότι δεν θα τοποθετούνταν διόδια!

4 Μετακύλιση του ομολογιακού δανείου της Τράπεζας Πειραιώς στον παραχωρησιούχο, με πολύ πιθανή όμως την πριμοδότηση της τράπεζας με μεγαλύτερα επιτόκια και εγγυήσεις, προκειμένου να αποσύρει την προσφυγή της στο ΣτΕ κατά της παραχώρησης. Η προσφυγή έχει σαφή νομικά ερείσματα, καθώς οι εισπράξεις των υπό παραχώρηση διοδίων είναι υποθηκευμένες για το συγκεκριμένο ομολογιακό δάνειο και αυτό δημιουργεί νομικά εμπόδια. Σχετικά σημειώνεται ότι οι δανειακές υποχρεώσεις της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» έχουν απομειωθεί κατά πολύ (κάτω από 190 εκατ. ευρώ), περιοριζόμενες πλέον αποκλειστικά στο ομολογιακό δάνειο με την Τράπεζα Πειραιώς, το οποίο έχει συναφθεί με καλούς όρους για το ελληνικό Δημόσιο και αποπληρώνεται από τα υφιστάμενα διόδια. Αυτό το γεγονός επιτρέπει στην εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.» να το εξοφλήσει με άνεση εντός της επόμενης δεκαετίας, πολύ πιθανόν και νωρίτερα, καλύπτοντας συγχρόνως το υψηλών απαιτήσεων κόστος συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου.

5 Μηδενική επένδυση από τον ιδιώτη, καθώς μιλάμε για ένα ολοκληρωμένο κατασκευαστικά έργο (σε ό,τι αφορά την Εγνατία, ενώ και οι κάθετοι άξονες κατασκευάζονται και πρόκειται να ολοκληρωθούν ως δημόσια έργα), στο οποίο εκ της φύσεώς του ελάχιστες επενδύσεις μπορούν να γίνουν, κατά συνέπεια ούτε νέες θέσεις θα δημιουργηθούν, ενώ σε ό,τι αφορά τη λειτουργία της εταιρείας «Εγνατία Οδός Α.Ε.», αυτή γίνεται ήδη αξιόπιστα και με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

6 Εγκατάλειψη και απαξίωση του πάγιου, καθώς ο ιδιώτης «επενδυτής» θα λειτουργήσει με κύριο γνώμονα το κέρδος, δεν θα ενδιαφερθεί για τη διατήρηση του αυτοκινητοδρόμου σε καλή κατάσταση σε βάθος χρόνου, ενώ σε ό,τι αφορά τα εναλλακτικά οδικά δίκτυα, είναι προφανές ότι θα τα θεωρήσει ανταγωνιστικά, με αποτέλεσμα να εγκαταλειφθούν στην τύχη τους, χωρίς ούτε τη στοιχειώδη συντήρησή τους.

Χωρίς όφελος

Με αυτά τα δεδομένα οι εργαζόμενοι διερωτώνται πραγματικά ποια θα είναι τα οφέλη της παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού, ενός αυτοκινητοδρόμου με τεράστια γεωπολιτική και εθνική σημασία, ιδιαίτερα μάλιστα στη σημερινή δυσμενή οικονομική συγκυρία. Οι ίδιοι υπογραμμίζουν ότι αντιτάσσονται στην παραχώρηση ενός σημαντικού περιουσιακού στοιχείου του ελληνικού λαού, με κάθε νόμιμο συνδικαλιστικό και νομικό μέσο.