Κοινή λογική, πάθος, φαντασία και τεχνογνωσία είναι τα χαρακτηριστικά του πλάνου εμπορικής ανάπτυξης της Άλμπα Βερολίνου.
Μόνιμη πρωταθλήτρια Ευρώπης στον τομέα του μάρκετινγκ είναι η αντίπαλος του Άρη αύριο(27/01) σε ματς στο πλαίσιο της 4ης αγωνιστικής του Last 32 του Γιούροκαπ, καθώς παρουσιάζει συνεχώς καινοτόμες ιδέες με αποτέλεσμα πολύ μεγάλες πωλήσεις εισιτηρίων.
Εμπνευστής και πρωταγωνιστής του σχεδίου είναι ο παλαίμαχος καλαθοσφαιριστής και νυν διευθύνων σύμβουλος του συλλόγου, Μάρκο Μπάλντι.
Η συνέντευξη μαζί του τον Φεβρουάριο του 2010 αποδείχθηκε σεμινάριο μάρκετινγκ.
Δύο βραβεύσεις από την Ευρωλίγκα, επέκταση δραστηριοτήτων στην τεράστια αγορά της Κίνας και μέσος όρος 10.436 εισιτήρια στα 90 ματς του πρωταθλήματος των τελευταίων πέντε ετών είναι τα πιο ηχηρά αποτέλεσμα εγχειρήματος που άρχισε με φτωχά μέσα το 1991.
«Πρέπει να σου πω ότι στα πρώτα βήματα του συλλόγου μαζεύαμε αποδείξεις για το λογιστήριο σε ένα χάρτινο κουτί αθλητικών παπουτσιών» είπε ο Μπάλντι, καπνίζοντας το πρώτο τσιγάρο μετά από βομβαρδισμό ερωτήσεων επί 84 λεπτά για κάθε λεπτομέρεια του σχεδίου του.
Το πρώτο καθοριστικό βήμα ήταν η συμφωνία με την εταιρεία ανακύκλωσης Alba Group και ο συντονισμός με τα στελέχη της.
Ακούγοντας πειστικά επιχειρήματα, οι τεχνοκράτες της εταιρείας κατάλαβαν ότι δεν χρειάζεται να έχουν λόγο και άποψη για τα καθαρά αθλητικά ζητήματα.
Στην Alba Group εργάζονται περίπου 8.000 υπάλληλοι, ενώ το 2014 η εταιρεία ανακοίνωσε ετήσιο κύκλο εργασιών ύψους 2,45 δισ. ευρώ.
«Τώρα πια δεν έχουμε προστριβές για ανούσια ζητήματα» παρατήρησε ο Μπάλντι.
Ενδιαφέρον έχει η επιλογή του εμβλήματος του συλλόγου. «Διάλεξα το άλμπατρος όταν ξεφύλλιζα ένα βιβλίο ζωολογίας, καθώς διάβασα ότι πρόκειται για πουλί που αρέσκεται να πετά εν μέσω θυέλλης και δεν έχει φυσικούς εχθρούς» εξήγησε ο 54χρονος παράγοντας.
Η επιλογή έγινε στα πρώτα βήματα αναδημιουργίας του κλαμπ. Είναι προφανής η αναγωγή στα οικονομικά προβλήματα εκείνης της εποχής.
Υπάρχει και η παράμετρος ετυμολογία: Το πρώτο συνθετικό Alba παραπέμπει στην εταιρεία χορηγό και μεγαλομέτοχο, ενώ tross στα γερμανικά σημαίνει σε ελεύθερη μετάφραση στρατιά . Ήταν το όνομα που είχαν επιλέξει η θερμόαιμοι φίλοι της ομάδας για τον σύνδεσμό τους.
Θεμελιώδης κανόνας λειτουργίας της Άλμπα Βερολίνου είναι οι ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί και τον επιβάλλουν τα ερασιτεχνικά τμήματα του συλλόγου που διατηρούν το 25% των μετοχών του επαγγελματικού οργανισμού.
Βασικοί άξονες του πλάνου εμπορικής ανάπτυξης είναι η ταύτιση των φιλάθλων με την ομάδα και ο χαρακτήρας πρωταθλητισμού ανεξάρτητα με το αποτέλεσμα στο τέλος της σεζόν.
Προηγήθηκε έρευνα για τα ενδιαφέροντα του κοινού και τους πιθανούς τρόπους προσέλκυσης στο γήπεδο.
Μεγάλο ατού των τελευταίων ετών είναι η αξιοποίηση της υπερσύγχρονης Mercedes Benz Arena(MBA).
Η διοίκηση αποφάσισε την αλλαγή γηπέδου, γνωρίζοντας πως απεμπολούσε το δικαίωμα της πιο “πιεστικής” για τους φιλοξενούμενους, αλλά μικρότερης χωρητικότητας Max Schmeling Halle.
Πέντε χρόνια κράτησαν οι διαπραγματεύσεις της Άλμπα με τους ιδιοκτήτες της MBA.
«Τους είπαμε πως είτε θα χρησιμοποιούσαμε το γήπεδο από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας, είτε καθόλου. Χρειαζόταν θάρρος για την απόφαση της μετακόμισης» είπε ο Μπάλντι.
Τηρώντας τους κανόνες της καλής συμπεριφοράς, η Άλμπα προτού μετακομίσει έστειλε 50.000 καρτ ποστάλ στους γείτονες της Mercedes Benz Arena, ενημερώνοντας ότι σύντομα θα έχουν νέο γείτονα.
Η ομάδα του Βερολίνου αξιοποιεί από το 2008 τις εγκαταστάσεις σε κεντρικό σημείο στο Βερολίνο που προσφέρει εύκολη πρόσβαση με όλα τα μέσα συγκοινωνίας, 2000 θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων και υπηρεσίες πολύ υψηλού επιπέδου.
Χρειάστηκε να επιστρατευθεί κάθε μέσο, προκειμένου να γεμίσουν τα 14.500 καθίσματα της MBA.
Φέιγ βολάν, καρτ ποστάλ και διαφημιστικό υλικό κάθε είδους διανεμήθηκαν σε μπαρ, ρεστοράν, κινηματογράφους, κλαμπ και χώρους άθλησης.
Ως διαφημιστικό μέσο λειτούργησαν και τα οχήματα της Alba Group.
Για τα ματς της Ευρωλίγκας η Άλμπα αξιοποίησε τους τηλεοπτικούς δέκτες του μετρό του Βερολίνου, ενώ οι υπάλληλοι του συλλόγου χρησιμοποίησαν και την παραδοσιακή απευθείας επαφή δια τηλεφώνου με τους υποψήφιους αγοραστές εισιτηρίων.
Κουπόνια με προσφορές για πακέτο εισιτηρίων έλαβαν πελάτες συγκεκριμένης αλυσίδας σούπερ μάρκετ και καταναλωτές συνεργαζόμενης εταιρείας εμφιάλωσης νερού.
Την εφευρετικότητα του τμήματος μάρκετινγκ της Άλμπα γνώρισαν παλιότερα και οι χορηγοί της ομάδας.
Την εποχή(1996-2008) με έδρα της ομάδας την Max Schmeling Halle οι χορηγοί απόλαυσαν δείπνο στο παρκέ του κλειστού με τους καλαθοσφαιριστές της ομάδας δίπλα τους.
Στην κεντρική φωτογραφία(μέσω του γραφείου Τύπου της Άλμπα) το τραπέζι είναι στρωμένο στο παρκέ του κλειστού.
Μάλιστα, οι επιχειρηματίας έκαναν πανηγυρική είσοδο με τις τσιρλίντερς να αποθεώνουν και τους προβολείς στραμμένους πάνω τους.
Όταν οι χορηγοί χαλάρωσαν ζήτησαν για …επιδόρπιο με δική τους πρωτοβουλία κι εκτός προγράμματος να κάνουν σουτάκια με επίσημη αμφίεση!
«Είχε πλάκα και η πρωτοβουλία τους μας έκανε καλό, διότι κατάλαβαν κι οι χορηγοί ότι δεν είναι τόσο εύκολο να σκοράρεις» θυμήθηκε ο Μπάλντι που υπογράμμισε με καμάρι πως τα δύο βραβεία(2008-09, 2014-15) της Ευρωλίγκας είναι αποτέλεσμα ψηφοφορίας μεταξύ των κλαμπ της κορυφαίας διασυλλογικής διοργάνωσης.
Η Άλμπα δεν απευθύνεται μόνο σε Γερμανούς ή αποκλειστικά στους Βερολινέζους.
Το τμήμα μάρκετινγκ στοχεύει και στους επισκέπτες του σαββατοκύριακου στο Βερολίνο. Είναι σκληρός ο ανταγωνισμός με τις περίπου 80 ομάδες άλλων αθλημάτων που εδρεύουν στην πρωτεύουσα της Γερμανίας και παίζουν σε υψηλό επίπεδο εθνικών κατηγοριών.
Ουδείς σκέφτηκε να ζητήσει προσαρμογή της ώρας του τζάμπολ των αγώνων της Άλμπα ανάλογα με τις ώρες των μεταδόσεων των αγώνων ποδοσφαίρου.
Ο εμπνευστής του πλάνου εμπορικής ανάπτυξης της Άλμπα δεν θεωρεί τις ιδέες του κατάλληλες προς εφαρμογή παντού.
«Αυτός είναι ο δικός μας τρόπος που ταιριάζει στο Βερολίνο και την ομάδα μας. Στην Καβάλα ή την Αθήνα επικρατούν διαφορετικές συνθήκες» είπε ο Μπάλντι, ο οποίος μετράει 85 συμμετοχές στις «μικρές» εθνικές της Γερμανίας.
«Το σημαντικότερο είναι να ξέρεις και να οριοθετείς το στόχο σου. Στη συνέχεια σχεδιάζεις και εκτελείς τα βήματα» πρόσθεσε.
Τα τελευταία χρόνια οι πρωταθλητές στο μάρκετινγκ έχουν κάνει άνοιγμα και στην αγορά της Κίνας.
Η πρώτη κίνηση ήταν περιοδεία της ομάδας το 2011 επί δύο εβδομάδες.
«Μέσω του προγράμματος της και της έναρξης δραστηριοτήτων γραφείου στο Πεκίνο η Άλμπα δημιούργησε ελκυστική πλατφόρμα για τη διερεύνηση συμφωνιών μεταξύ εταιρειών των δύο χωρών» ανέφερε η Ευρωλίγκα σε ενημερωτικό δελτίο σχετικά με το θέμα.
Ως επακόλουθο της πρωτοβουλίας κρίνεται η ίδρυση παραρτήματος της εταιρείας ανακύκλωσης Alba στο Χονγκ Κονγκ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ιστοσελίδα του συλλόγου υπάρχουν πληροφορίες στα κινέζικα, ενώ προϊόντα στον ηλεκτρονικό κατάστημα έχουν στάμπες ιδεογράμματα.
Η δημιουργία δεσμών με την Κίνα προχωράει παράλληλα με τις διακρατικές σχέσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε επίσκεψή στο Βερολίνο πριν από δύο χρόνια ο πρόεδρος της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας Σι Τσινπίνγκ παρέλαβε δώρο φανέλα της ομάδας από την καγκελάριο, Άνγκελα Μέρκελ και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Alba Group, Άξελ Σβάιτσερ.
Βέβαια το καλό μάρκετινγκ δεν οδηγεί απαραίτητα στην αγωνιστική επιτυχία.
Τα τελευταία πέντε χρόνια η ομάδα του Βερολίνου με πλούσια τροπαιοθήκη (οκτώ πρωταθλήματα, οκτώ κύπελλα, ένα κύπελλο Κόρατς) έχει περιοριστεί στην κατάκτηση δύο κυπέλλων.
Βάσει των αποτελεσμάτων, είναι σαφές ότι στο χώρο του γερμανικού μπάσκετ η Μπάμπεργκ υπερτερεί στον αγωνιστικό τομέα.
Όμως, η Άλμπα παραμένει σταθερά πρωταθλήτρια του μάρκετινγκ, όπως μαρτυρούν οι 939.281 θεατές συνολικά σε 90 εντός έδρας αναμετρήσεις τα τελευταία πέντε χρόνια στο πρωτάθλημα.
Η συνταγή της επιτυχίας; Κοινή λογική γερμανικού τύπου, πάθος για το μπάσκετ και τεχνογνωσία του εξπέρ(με μεταπτυχιακό) στη διαχείριση επιχειρήσεων, Μάρκο Μπάλντι, ο οποίος άρχισε να εκπονεί το σχέδιό του μαζεύοντας αποδείξεις σε ένα χάρτινο κουτί αθλητικών παπουτσιών.
Φωτογραφίες μέσω:Γραφείο Τύπου Άλμπα Βερολίνου, albaberlin.de, alba.info.
Στο παρκέ δείπνησαν οι χορηγοί της Άλμπα κι αντί για επιδόρπιο δοκίμασαν να σκοράρουν με κοστούμι
Τα οχήματα της εταιρείας ανακύκλωσης Alba Group αξιοποιούνται για μονό στους δρόμους του Βερολίνου
Διαφημιστικές αφίσες στα οχήματα της εταιρείας ανακύκλωσης Alba Group
Φίλαθλος προσπαθεί να σκοράρει σε κάδο ανακύκλωσης της εταιρείας Alba Group
Η παρουσίαση της ομάδας της φετινής σεζόν στο κανάλι της Άλμπα στο Youtube
To rεπορτάζ της Ευρωλίγκας για τους δεσμούς που δημιουργεί η Άλμπα Βερολίνου με την Κίνα
Κινέζικη εταιρεία διαφημίζεται στη φανέλα της Άλμπα Βερολίνου