Η οδός Γρηγορίου Λαμπράκη, από την αρχή μέχρι το τέλος της, δεν έχει ούτε ένα κλειστό κατάστημα! Οι επιγραφές «ΠΩΛΕΙΤΑΙ» και «ΕΝΟΙΚΙΑΖΕΤΑΙ» δεν εμφανίζονται σε κανένα ακίνητο, ενώ κουβέντες όπως «έκλεισε και αυτό το μαγαζί» και «αυξάνονται τα… λουκέτα», μοιάζει να εκλείπουν από τη συγκεκριμένη γειτονιά της Τούμπας. Μάλιστα, οι γνωμοδοτήσεις για το άνοιγμα νέων επιχειρήσεων συνεχώς αυξάνεται!
Της Έλενας Καραβασίλη από το karfitsa.gr
Αρκετοί την παρομοιάζουν με την οδό Τσιμισκή, ενώ στόχος του προέδρου της 4ης Δημοτικής Κοινότητας Κώστα Τσιαπακίδη, είναι να μετατραπεί η Λαμπράκη στη δεύτερη εμπορική αγορά του δήμου Θεσσαλονίκης, μετά το κέντρο της πόλης. «Από τον Σεπτέμβριο του ’14 που ανέλαβε τη θητεία του το νέο κοινοτικό συμβούλιο, υπήρξε μία λογική να αναβαθμίσουμε την Τούμπα. Ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα που βάλαμε είναι να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε την αγορά. Ως κοινότητα, βρισκόμαστε σε μία πολύ καλή συνεργασία με τους επιχειρηματίες. Από την άλλη με διάφορους επικοινωνιακούς τρόπους, έχουμε περάσει τα μηνύματα μας στους κατοίκους και έτσι όλοι μαζί στηρίζουμε τη γειτονιά μας και δουλεύουμε για την αναβάθμισή της», λέει ο ίδιος στην Karfitsa.
Και συνεχίζει: «η… μυστική συνταγή είναι η καλή διάθεση από την πλευρά των επιχειρηματιών, με διάφορες προσφορές σε προϊόντα πολύ καλής ποιότητας αλλά και με διευκολύνσεις στους πελάτες τους. Ο κόσμος στηρίζει με φανατισμό την τοπική αγορά. Ενδεικτικά θα σας πω ότι ανά 15 μέρες που συνεδριάζει το κοινοτικό συμβούλιο, έχουμε τουλάχιστον πέντε με δέκα γνωμοδοτήσεις για ίδρυση νέων καταστημάτων».
«Παρακαλούν να πάει καλά η ομάδα»
Όπως αποκαλύπτουν επιχειρηματίες της περιοχής, το γεγονός ότι το γήπεδο του ΠΑΟΚ βρίσκεται στη γειτονιά τους, αποδεικνύεται… σωτήριο. «Ο ΠΑΟΚ βοηθάει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό στη συντήρηση αυτής της κατάστασης. Αν πηγαίνει καλά η ομάδα, είτε στο πρωτάθλημα είτε στην Ευρώπη, πάει καλά και η αγορά. Μόνο από την προσέλευση του κόσμου στα αγωνιστικά παιχνίδια, συντηρούνται όλες οι επιχειρήσεις περιμετρικά του γηπέδου και όχι μόνο. Οι καταστηματάρχες παρακαλάνε να πάει καλά ο ΠΑΟΚ. Ιδίως για τα φαγάδικα δε μπορώ να σας περιγράψω πως δουλεύουν κάθε φορά που έχει αγώνα», εξηγεί ο κ. Τσιαπακίδης.
Ο Χρυσόστομος Βουλγαράκης είναι υπεύθυνος καταστήματος σε ταχυφαγείο της περιοχής. Όπως λέει όταν έχει ματς, όλα τα μαγαζιά γεμίζουν. «Οι αγώνες του ΠΑΟΚ ενισχύουν σε μεγάλο βαθμό την κίνηση σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, ιδίως όταν έχει ντέρμπι γίνεται χαμός».
Ο Στέλιος Πανούχος είναι ιδιοκτήτης καφέ-bar restaurant στη Λαμπράκη. Και εκείνος εξηγεί από την πλευρά του ότι: «όποτε παίζει ο ΠΑΟΚ, η κίνηση στα μαγαζιά τονώνεται σε μέγιστο βαθμό και οι τζίροι της ημέρας αυξάνονται κατά πολύ. Ό,τι και να θέλει ο καταναλωτής μπορεί να το βρει στη γειτονιά του και έτσι ο κόσμος στηρίζει την τοπική αγορά. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας υπάρχει ζωή στα πεζοδρόμια και τα περισσότερα καταστήματα είναι γεμάτα». Ο ίδιος επισημαίνει επίσης πως: «στα περισσότερα ακίνητα υπάρχει ζώνη προκήπιου χώρου που είναι κάτι που μας εξυπηρετεί πάρα πολύ για να μπορούμε να βγάλουμε τα τραπέζια έξω από το μαγαζί χωρίς να πληρώνουμε υπέρογκα τέλη στο δήμο. Η ζώνη σε αυτό το σημείο είναι αρκετά αυξημένη και έτσι για εμάς είναι σημαντικό να υπάρχει προκήπιο».
Γεμάτες καρέκλες και… μανικιούρ από άντρα
Τα ινστιτούτα ομορφιάς και αισθητικής, δε θα μπορούσαν να λείπουν από έναν δρόμο που τα έχει όλα. Ο Γιώργος Θεοδωρίδης σπούδασε σε ΤΕΙ αισθητικής και το 2011 άνοιξε το δικό του ινστιτούτο ομορφιάς στη Λαμπράκη. Μάλιστα όπως λέει χαρακτηριστικά: «στην αρχή οι πελάτισσές μου ήταν διστακτικές στην ιδέα ότι ένας άνδρας θα τους έφτιαχνε τα νύχια και τώρα… οι περισσότερες ζητούν εμένα». Ο κ. Θεοδωρίδης εκφράζει την άποψή του ότι ο κόσμος της Τούμπας στηρίζει την τοπική αγορά σε εντονότερο βαθμό από ότι μπορεί να συμβαίνει σε οποιαδήποτε άλλη περιοχή. «Μπορεί το κέντρο να βρίσκεται πάρα πολύ κοντά, παρόλα αυτά επιμένουν και στηρίζουν τη γειτονιά τους. Το ίδιο ισχύει και με τους επιχειρηματίες, που στηρίζει ο ένας το μαγαζί του άλλου. Το δικό του ρόλο παίζει φυσικά και το γεγονός ότι έχουμε διάφορα πακέτα προσφορών στις υπηρεσίες που παρέχουμε».
Το κομμωτήριο Sede Styling είναι όλες τις ημέρες ανοιχτό και… γεμάτο! «Η Τούμπα έχει αγκαλιάσει το κατάστημα και όλοι οι κάτοικοι μας στηρίζουν. Με τους περισσότερους άλλωστε πλέον έχουμε φιλικές σχέσεις. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα κάνουμε προσφορές σε βαφές, χτενίσματα κτλ και έτσι σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας… έχουμε πληρότητα στις καρέκλες μας, ενώ είμαστε ανοιχτά και τις Δευτέρες», λέει ο υπεύθυνος καταστήματος, Νικόλας Τσίμπρις.
Μετακίνηση φοιτητών
Η οδός Λαμπράκη μπορεί να μη βρίσκεται στην περιοχή των Πανεπιστημίων, όμως δε βρίσκεται και σε μεγάλη απόσταση από αυτά. Αρκετοί είναι οι φοιτητές που επιλέγουν να νοικιάσουν σπίτια στη συγκεκριμένη περιοχή και να «γυρίσουν την πλάτη» στο κέντρο της πόλης. Ο Παντελής Χριστόπουλος είναι πρωτοετής φοιτητής στο ΑΠΘ και όπως λέει επέλεξε τη συγκεκριμένη περιοχή γιατί: «τα σπίτια είναι πιο οικονομικά και καινούρια σε σχέση με αυτά στο κέντρο της πόλης, ενώ η περιοχή εδώ είναι πιο ήσυχη. Έχει τα πάντα και προσωπικά προτιμώ να απολαύσω τον καφέ μου στα μαγαζιά της γειτονιάς παρά να κατεβώ στο κέντρο, άλλωστε και αρκετοί συμφοιτητές μου μένουν εδώ». Ο ίδιος σημειώνει μάλιστα πως: «όταν έχει ματς ο ΠΑΟΚ δε μένει ούτε καρέκλα άδεια. Όσοι δεν καταφέρνουν να πάνε στο γήπεδο… γεμίζουν τις καφετέριες».
Ο φοιτητής στην Ανωτάτη Εκκλησιαστική Ακαδημία Χρήστος Χατζιηλίας, μένει στην Τούμπα εδώ και ένα χρόνο. Όπως λέει η σχολή του είναι πολύ κοντά από το σπίτι του και πηγαίνει με τα πόδια. «Είναι πολύ ήσυχη περιοχή και εδώ μπορείς να βρεις ότι χρειάζεσαι. Μάλιστα εγώ έχω αρκετούς φίλους που έρχονται από τον Εύοσμο στην Τούμπα για να πιούνε καφέ και να κάνουν τα ψώνια τους. Έχει αρκετά πάρκα πρασίνου και έτσι θυμίζει λίγο εξοχή», καταλήγει.
«Μας στηρίζουν οι κάτοικοι»
Καλή ποιότητα προϊόντων, χαμηλές τιμές, πακέτα προσφορών και διαπροσωπικές σχέσεις μοιάζει να είναι το «μυστικό» που κρατάει τους κατοίκους της Τούμπας στην αγορά της γειτονιάς τους. «Οι κάτοικοι στηρίζουν πάρα πολύ την τοπική αγορά. Ιδίως τα τελευταία δύο χρόνια, μοιάζει να γυρίζουν την πλάτη στις ξένες αλυσίδες και να στρέφονται περισσότερο στα μαγαζιά της γειτονιάς. Προσπαθούμε κι εμείς να προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα και να έχουμε καλά προϊόντα σε χαμηλές τιμές. Σε μεγάλο βαθμό βοηθούν και τα social media, έτσι αν τους αρέσει κάτι έρχονται και από άλλες περιοχές όπως το Πανόραμα, την Πολίχνη, την Αρετσού κτλ. Επίσης εμείς επενδύουμε στις φιλικές σχέσεις με τους πελάτες μας, άλλωστε το μαγαζί βρίσκεται σε αυτή την περιοχή εδώ και 19 χρόνια», λέει ο επιχειρηματίας υποδημάτων στη Γρ. Λαμπράκη, Ναπολέων Μαντζακίδης.
Το κατάστημα γυναικείων ρούχων της Ταρσίας Βενέγκα βρίσκεται στην αρχή της Γρ. Λαμπράκη εδώ και 16 χρόνια. Σημειώνει πως η συγκεκριμένη περιοχή ήταν πάντα προσεγμένη, ενώ οι κάτοικοί της βοηθούν σημαντικά στη διατήρηση και τόνωση της αγοράς. «Οι πολίτες στηρίζουν τα καταστήματα, ενώ έχουμε τακτικούς πελάτες και από άλλες περιοχές. Συγκριτικά με το κέντρο, είναι πολύ πιο εύκολο για κάποιον να παρκάρει και να κάνει όλες του τις αγορές διασχίζοντας έναν και μόλις δρόμο. Είναι γεγονός πως όταν κλείνουν μαγαζιά από μία περιοχή, μειώνεται και το ενδιαφέρον του κόσμου. Έτσι κι εμείς προσπαθούμε να κρατήσουμε τα μαγαζιά μας ώστε να μη νεκρώσει η περιοχή».
Μαγαζιά… «φωτοτυπίες»
«Η τάση που επικρατεί εδώ και περίπου ένα χρόνο, είναι τα… μαγαζιά «φωτοτυπίες». Δηλαδή βλέπουν οι επιχειρηματίες ότι ένα κατάστημα πάει καλά και ανοίγουν ακριβώς το ίδιο δίπλα ή παραδίπλα. Βέβαια σε αυτές τις περιπτώσεις, μοιράζεται το μερίδιο αγοράς δεν αυξάνεται η πελατεία. Επίσης μπορεί να έχει γίνει πιάτσα ο δρόμος της Λαμπράκη, γιατί είναι γεγονός πως έχει αρκετά φαγάδικα στη σειρά. Ο κόσμος πλέον αναζητεί τα οικονομικά προϊόντα, έτσι λοιπόν αν μπορεί να βρει εκεί φτηνό φαγητό είναι εύκολο το σημείο να γίνει στέκι», αναφέρει από την πλευρά του ο Πρόεδρος της ένωσης Εστιατόρων- Ψητοπωλών του νομού Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης.