Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης που ιδρύει δυο νέους συγκοινωνιακούς φορείς κατά τα πρότυπα των Αστικών Συγκοινωνιών της πρωτεύουσας.
Με το νομοσχέδιο καταργείται το υφιστάμενο “Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης” (ΣΑΣΘ), εξαγοράζεται και τίθεται σε εκκαθάριση ο “Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης ΑΕ “(ΟΑΣΘ ΑΕ) και συστήνεται κατά τα πρότυπα λειτουργίας του ΟΑΣΑ και των θυγατρικών του εταιριών:
1. Ένας νέος ρυθμιστικός φορέας ο “Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης ΑΕ”( ΟΣΕΘ ΑΕ) και
2. Ένας νέος εκτελεστικός του συγκοινωνιακού έργου φορέας οι “Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης ΑΕ” (ΑΣΥΘ ΑΕ).
Όπως τονίζεται στην αιτιολογική έκθεση οι αλλαγές που θεσπίζονται είναι αναγκαίες και επείγουσες αφενός για την προσαρμογή προς τον κανονισμό ΕΚ1370/2007 και αφετέρου για την προστασία της εθνικής μας οικονομίας , την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της δημόσιας υπηρεσίας αστικής συγκοινωνίας με λεωφορεία και τη διατήρηση της κοινωνικής ειρήνης και της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας στη Θεσσαλονίκη.
Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο ρυθμίζονται το καθεστώς του νέου εποπτικού ρυθμιστικού φορέα και του νου εκτελεστικού φορέα , την εξαγορά της επιχείρησης του ΟΑΣΘ , τα θέματα που αφορούν την αποτίμηση της αξίας της επιχείρησης, οι διαδικασίας αποζημίωσης των μετόχων και της ομαλής μετάβασης του μεταφορικού έργου στο νέο φορέα με πλήρη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων του προσωπικού του ΟΑΣΘ, διατάξεις που αφορούν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τις μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις.
Το μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας ανήκει στο Ελληνικό δημόσιο και οι μετοχές είναι ονομαστικές και αμεταβίβαστες Η ΑΣΥΘ ΑΕ αναλαμβάνει την εκτέλεση παντός είδους συγκοινωνιακού έργου (μετρό, τραμ, λεωφορεία).
Όπως είχε δηλώσει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης στην αποκλειστική συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ την περασμένη Κυριακή «το Σχέδιο Νόμου προβλέπει την ίδρυση δημόσιων αστικών συγκοινωνιών, όπως στην Αθήνα και σε πολλές μεγάλες πόλεις της Ευρώπης. Προβλέπει διαφανή λειτουργία, διαγωνισμούς σύμφωνα με τον νόμο των δημόσιων συμβάσεων, κοινωνική πολιτική. Δεν επιτρέπει τη συνέχιση της παραβατικότητας. Δεν επιτρέπει να μην γίνονται διαγωνισμοί, να μην υπάρχουν διαδικασίες, ο ΣΑΣΘ που επιβλέπει τη λειτουργία του ΟΑΣΘ να μην έχει καν πρόσβαση στα ηλεκτρονικά συστήματα για τα δρομολόγια που πραγματοποιούνται. Δεν επιτρέπει να υπάρχει δομημένο πρωτοφανές σύστημα διαιτησίας που κάθε χρόνο να δίνονται ατεκμηρίωτα και χωρίς έλεγχο εκατομμύρια ευρώ. Δεν επιτρέπει να επιβάλλονται πρόστιμα στους ανέργους που δεν έχουν εισιτήριο και στη συνέχεια τα πρόστιμα αυτά να πληρώνονται από το κράτος. Δεν επιτρέπει να ενοικιάζονται τα αμαξοστάσια από συνεταιρισμούς των ίδιων μετόχων. Δεν επιτρέπει όλα όσα επέτρεπε ο παλαιοκομματισμός για την αναπαραγωγή του και τη διατήρηση του ΟΑΣΘ 60 χρόνια.
Είναι προφανές ότι αυτή η πολιτική βρίσκεται στον αντίποδα της πιο κεντρικής νεοφιλελεύθερης αντίληψης, της ιδιωτικοποίησης των πάντων. Του λιγότερου κράτους του κ. Μητσοτάκη. Όμως στην περίπτωση του ΟΑΣΘ το λιγότερο κράτος, ο δήθεν ιδιωτικός τομέας της ΝΔ και των μεταρρυθμιστών αποκαλύφθηκε. Όταν επικαλούνται τον ιδιωτικό τομέα δεν εννοούν τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις του ιδιωτικού τομέα. Δεν εννοούν τον παραγωγό, τον βιοτέχνη, τον εργαζόμενο, τον ελεύθερο επαγγελματία.Δεν εννοούν καν τον βιομήχανο. Εννοούν τους κρατικοδίαιτους ιδιώτες που τους αναπαράγουν πολιτικά και πριμοδοτούν τους μηχανισμούς και τα στηρίγματά τους. Τι έκαναν για τη διαφάνεια στη λειτουργία του ΟΑΣΘ και ταυτόχρονα των τραπεζών και άλλων επιλεκτικών συνοδοιπόρων τους, που τους πληρώνει δεκαετίες ο κάθε πολίτης καθημερινά τα ελλείμματα και τα κέρδη τους; Συνέχισαν να πριμοδοτούν την αδιαφάνεια, τις επιδοτήσεις και τις ενισχύσεις από την άδεια τσέπη των πολιτών προς όφελος της κερδοφορίας και της κάλυψης των ελλειμμάτων των δικών τους χώρων και εταιρειών. Του δικού τους ιδιωτικού τομέα».
Πηγή ΑΠΕ- ΜΠΕ