Το Facebook πρόκειται πλέον να προειδοποιεί άμεσα τους χρήστες του που συμβουλεύονται ψευδείς πληροφορίες σχετικά με το νέο κορονοϊό, ανακοίνωσε σήμερα ο διευθύνων σύμβουλός του Μαρκ Ζούκερμπεργκ.
Κατά τη διάρκεια του Μαρτίου, το Facebook διέγραψε «εκατοντάδες χιλιάδες» περιεχόμενα που σχετίζονταν με την Covid-19 και τα οποία «θα μπορούσαν να αποτελέσουν επικείμενο κίνδυνο για την υγεία», όπως ότι η χλωρίνη μπορεί να θεραπεύσει τον ιό.
Ο κορονοϊός και οι αλλαγές στο Facebook
Οι χρήστες που επισκέπτονται αυτές τις αναρτήσεις (infox), σχολιάζουν, ή μοιράζονται αυτόν τον τύπο πληροφοριών θα λαμβάνουν πλέον ένα μήνυμα στις ενημερώσεις τους στη ροή ειδήσεων, που θα τους προτρέπει να συμβουλευθούν αξιόπιστες πηγές όπως ο ιστότοπος του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, δήλωσε ο Ζούκερμπεργκ στο blog του στο Facebook.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Facebook έδωσε έμφαση στις προσπάθειες του μέσου κοινωνικής δικτύωσης για τον «περιορισμό της εξάπλωσης της παραπληροφόρησης γύρω από την Covid-19».
Ενώ οι αβάσιμες φήμες αφθονούν και πολλαπλασιάζονται , το μέσο αυτό τονίζει πως έχει ήδη ανακατευθύνει «σχεδόν 2 δισεκατομμύρια χρήστες, δηλ. σχεδόν όλα τα «μέλη» του, σε πληροφορίες που προέρχονται από τις επίσημες αρχές δημόσιας υγείας, διαμέσου του «κέντρου πληροφόρησης για την Covid-19 », που είναι διαθέσιμο σε κάθε ροή ειδήσεων (newsfeed). Αποτέλεσμα: «περισσότεροι από 350 εκατομμύρια χρήστες έχουν ‘κάνει κλικ’ στα εκπαιδευτικά μας μηνύματα» για να μάθουν περισσότερα, στο Facebook και στο Instagram, υπογραμμίζει ο Ζούκερμπεργκ.
Παράλληλα, στο «κέντρο πληροφοριών» αυτό θα αναρτηθούν και οι συνεισφορές 60 οργανώσεων που συνεργάζονται με το Facebook για να ελέγχουν τα γεγονότα σε όλο τον κόσμο, όπως είναι και το Γαλλικό Πρακτορείο ( AFP).
Τι… θα συμβεί με τα fake news;
Εάν οι πληροφορίες αποδειχθούν ψευδείς ή ανακριβείς, αλλά δεν αντιπροσωπεύουν έναν «άμεσο κίνδυνο», το μέσο κοινωνικής δικτύωσης θα τους επισυνάπτει μια «ετικέτα προειδοποίησης». Τον Μάρτιο δόθηκε η ετικέτα αυτή σε 40 εκατομμύρια δημοσιεύσεις στο Facebook, ωθώντας τους χρήστες να μην δουν αυτό το περιεχόμενο στο 95% των περιπτώσεων, σύμφωνα με το Facebook.
Πολλοί ανεξάρτητοι παρατηρητές, συμπεριλαμβανομένης της ΜΚΟ Avaaz, έχουν καταγγείλει την αδυναμία του Facebook να περιορίσει τη διάδοση τέτοιων ειδήσεων, πράγμα που έχει σοβαρές συνέπειες. «Το Facebook βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της κρίσης παραπληροφόρησης. Ωστόσο, η εταιρεία κάνει σήμερα ένα βήμα για να καθαρίσει αυτό το τοξικό οικοσύστημα, καθιστάμενη το πρώτο μέσον κοινωνικής δικτύωσης που προειδοποιεί τους χρήστες του πως εκτίθενται σε παραπληροφόρηση για με τον κορονοϊό και τους ανακατευθύνει σε πληροφορίες που μπορούν να σώσουν ζωές», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Φάντι Κουράν, υπεύθυνος του Avaaz.
Τα μέτρα
Μία από τις εφαρμογές μηνυμάτων του Facebook, το Whatsapp, ήδη είχε εφαρμόσει νέα μέτρα για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης στις αρχές Απριλίου. Οι χρήστες του WhatsApp δεν μπορούν πλέον να μεταδίδουν δημοφιλή μηνύματα παρά μόνον σε μία επαφή κάθε φορά, προκειμένου να περιορισθεί η ροή ψευδών πληροφοριών.
Το Γαλλικό Πρακτορείο συμμετέχει σε περισσότερες από 30 χώρες και 12 γλώσσες στο πρόγραμμα “Third party fact-checking”, ένα πρόγραμμα επαλήθευσης από τα ίδια τα μέσα ενημέρωσης που αναπτύχθηκε από το Facebook. Με αυτό το πρόγραμμα, το οποίο ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2016, το Facebook ενισχύει χρηματικά περίπου εξήντα μέσα ενημέρωσης για να χρησιμοποιεί τις «μεθόδους επαλήθευσής» τους στην πλατφόρμα του και στο Instagram.
Εάν μία πληροφορία διαγνωσθεί ως ψευδής ή παραπλανητική από τα μέσα ενημέρωσης, οι χρήστες είναι λιγότερο πιθανό να τη δουν να εμφανίζεται στη ροή ειδήσεων. Αλλά και εάν τη δουν, ή αποπειραθούν να τη μοιραστούν, η πλατφόρμα θα τους προτείνει να διαβάσουν το άρθρο που θα δίνει την πραγματική της διάσταση.
Τα συμμετέχοντα MME έχουν παντελή ελευθερία να επιλέγουν και να διαχειρίζονται τα θέματά τους.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ