Ενδιαφέρουσες δηλώσεις με αφορμή το εγχείρημα του PAOK TV, έκανε στη Ρωσία διευθυντής New Media του ΠΑΟΚ, Παναγιώτης Αρωνιάδης.
Μίλησε στην ιστοσελίδα Sports.ru για την απόφαση δημιουργίας του PAOK TV, για τα τηλεοπτικά στην Ελλάδα και τον Ολυμπιακό.
Αναλυτικά όσα είπε:
Πώς φτάσατε στο σημείο να πάρετε την απόφαση να τα κάνετε όλα μόνοι σας; «Είχαμε μία πολύ επιτυχημένη σεζόν, κερδίζοντας δύο τρόπαια, αλλά στο τέλος του τηλεοπτικού μας συμβολαίου, λάβαμε μία προσφορά που δεν είχε καμία σχέση με τα χρήματα που περιμέναμε. Μας έγινε προσφορά με τις ίδιες συνθήκες πριν από δύο χρόνια, αλλά κατά τη διάρκεια του ίδιου χρονικού διαστήματος, ο σύλλογος είχε πετύχει πολλά, είχε μεγαλώσει σημαντικά. Επιπροσθέτως, ένα από τα κανάλια που θα μπορούσε θεωρητικά να αγοράσει τα τηλεοπτικά δικαιώματα, ήταν να πουληθεί στον ιδιοκτήτη του Ολυμπιακού, κάτι που δε θα ήταν και η καλύτερη επιλογή για εμάς.
Από το 2017, το PAOK TV ήταν το εναλλακτικό μας σχέδιο σε περίπτωση προβλημάτων στις διαπραγματεύσεις. Οι τηλεοπτικοί πάροχοι στην Ελλάδα δεν έχουν πολλά χρήματα τη δεδομένη χρονική στιγμή. Εμείς αποφασίσαμε ότι υπήρχε μάλιστα εναλλακτική και ότι δεν έπρεπε να συμφωνήσουμε σε αυτά που πρότειναν. Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες εδώ, συμπεριλαμβανομένου και του ρόλου της Πολιτείας. Τώρα, τα κρατικά κανάλια δε μπορούν να διαθέσουν χρήματα σε αθλητικό περιεχόμενο. Για παράδειγμα, το Euro δε θα μεταδοθεί από κάποιο κρατικό κανάλι για πρώτη φορά στην ιστορία.
Είχαμε δύο επιλογές. Την απλή, να μεταδίδονται τα παιχνίδια μας από τον τηλεοπτικό σταθμό «ΟΡΕΝ» που ανήκει στην κεφαλή του συλλόγου μας, τον Ιβάν Σαββίδη, ή να εξελίξουμε το ΡΑΟΚ ΤV. Όπως μπορείτε να φανταστείτε, επιλέξαμε το δύσκολο, με πλήρη ανεξαρτησία. Είναι επίσης σημαντικό για εμάς, επειδή ο Ολυμπιακός στηρίζει ενεργά την Πολιτεία, ο σύλλογος ελέγχει περίπου 70% όλων των ΜΜΕ της χώρα κι εμείς, είχαμε τη δική μας, ανεξάρτητη πλατφόρμα».
Μετά από όλα αυτά, είχατε πολύ λίγο χρόνο, μόνο μία εβδομάδα. Πως τα καταφέρατε; «Για την ακρίβεια, ήταν λιγότερο από μία εβδομάδα. Η τελική απόφαση πάρθηκε απόγευμα Τρίτης και την Κυριακή, 25 Αυγούστου, παίξαμε το πρώτο παιχνίδι της σεζόν, δηλαδή μέσα σε τρεις εργάσιμες ημέρες. Βρήκαμε γρήγορα τα πατήματα μας. Συμφωνήσαμε με μία τοπική παραγωγή, χρησιμοποιήσαμε το Amazon Web Services ως πλατφόρμα. Δεν υπήρχαν παγκόσμια προβλήματα με τη σταθερότητα της δουλειάς, ωστόσο οι πρώτοι αγώνες φυσικά, ήταν ένα τεστ σε άμεσες συνθήκες».
Το Φεβρουάριο, το ΠΑΟΚ – Ολυμπιακός εμφανίστηκε ξαφνικά στη Ρωσία και μπορούσε να μεταδοθεί μέσω της υπηρεσίας Rostelecom’s Wink. Πως συνέβη αυτό; «Έχουμε την πλήρη αποκλειστικότητα για τους εντός έδρας αγώνες. Ξέρω ότι στη Ρωσία μπορείτε να δείτε το ελληνικό πρωτάθλημα, μέσω συγκεκριμένου παρόχου, αλλά οι εντός έδρας αγώνες του ΠΑΟΚ δε θα είναι εκεί, επειδή τους διαχειριζόμαστε εμείς. Ωστόσο, είμαστε έτοιμοι για προτάσεις που θα μας βοηθήσουν να έχουμε νέο κοινό.
Ξέρουμε ότι ο ΠΑΟΚ ενδιαφέρει τη Ρωσία λόγω του κ. Σαββίδη και διάφοροι παίκτες που έπαιξαν πριν από εμάς στη Ρωσία, οπότε συμφωνήσαμε με τη Rostelecom για τα δικαιώματα ενός συγκεκριμένου αγώνα. Αλλά παγκοσμίως, δεν ενδιαφερόμαστε να πουλήσουμε τα δικαιώματα για μία σεζόν οπουδήποτε,θέλουμε να εστιάσουμε όλο το ενδιαφέρον στο PAOK TV».
Δουλεύετε με την πλατφόρμα της Amazon, η Samsung σας υποστηρίζει για την εξέλιξη της εφαρμογής για Smart TV. Πως καταφέρατε να εμπλέκεστε τέτοιες μεγάλες εταιρείες σε αυτό το πρότζεκτ; «Είχαμε ήδη κάποιες επαφές με τους κατάλληλους ανθρώπους στις εταιρείες αυτές. Είναι σημαντικό ότι οι μεγάλες υπηρεσίες, δεν πουλούν μόνο τις δικές τους υπηρεσίες, αλλά επίσης, βοηθούν και με συμβουλές. Για παράδειγμα, οι εκπρόσωποι της Amazon ότι οι προτάσεις ΟΤΤ στα σπορ, εξελίσσονται ενεργά και στο ποδόσφαιρο, είμαστε ο πρώτος σύλλογος με τέτοιο πρότζεκτ, τουλάχιστον στην Ευρώπη. Φυσικά, τα μεγάλα brands είναι μακριά από το ενδιαφέρονται πάντα για συνεργασία με ποδοσφαιρικούς συλλόγους από την Ελλάδα ή τη Ρωσία, αλλά εδώ πετύχαμε ένα άμεσο ενδιαφέρον.
Δουλεύοντας με τη Samsung (στην εφαρμογή για τις Smart TV), μας βοήθησε να λύσουμε το κύριο πρόβλημα μας, που ήταν οι φίλαθλοι που θέλουν να παρακολουθούν ποδόσφαιρο σε μεγάλες οθόνες. Η εφαρμογή έχει άμεση πρόσφαση στις τηλεοράσεις. Είμαι σίγουρος ότι γρήγορα θα γίνει η πιο δημοφιλής πλατφόρμα για το PAOK TV»
Πως είπατε στους φιλάθλους σας, ειδικά τους μεγαλύτερους, ότι τώρα υπάρχον μόνο εντός έδρας παιχνίδια σε μια πλατφόρμα ΟΤΤ; Μοιάζει με μία δύσκολη μετάβαση που απλά δε μπορεί να είναι πιο άνετη. «Φυσικά, η δουλειά αυτή, είναι ακόμα σε εξέλιξη. Χρησιμοποιήσαμε όλες τις ιστοσελίδες του συλλόγου, πρώτα από όλα για να επικοινωνήσουμε το ίδιο το γεγονός. Δεύτερον, είπαμε ακριβώς πως λειτουργεί – για να αντιληφθούν όλοι είναι πολύ εύκολο να εγγραφείς και να παρακολουθήσεις.
Η Ελλάδα έχει δυσκολίες με το Ίντερνετ υψηλών ταχυτήτων ειδικά εκτός των μεγάλων πόλεων. Επιπλέον, η ανάλυση μετάδοσης μας προσαρμόζεται αυτόματα στην ταχύτητα. Εξηγήσαμε ότι δεν έχει καμία σημασία να το γυρνάς σε ποιότητα 1080p αν η εικόνα παγώνει. Στην Ελλάδα, ακόμα κι αν η μέγιστη ταχύτητα, θα φαινόταν ότι σου επιτρέπει να συνδεθείς με την καλύτερη ταχύτητα, σε κάποιες περιπτώσεις δε δούλευε όπως θα έπρεπε, λόγω όγκου. Για να κάνουμε τους φιλάθλους να νιώσουν πιο άνετα, ετοιμάσαμε κάποια tips για το πως θα αλλάξουν την ποιότητα, πως θα επιλέξουν τη σωστή.
Τουλάχιστον, στην αρχή της επόμενης σεζόν, θα συνεχίσουμε αυτήν την εκπαίδευση του κοινού, επειδή η πλατφόρμα εξελίσσεται, εμφανίζονται νέα πράγματα κλπ. Και θα συνεχίσουμε να δημοσιεύουμε οδηγίες στο πως να αγοράσουν μία μετάδοση, πως να την ενεργοποιήσουν μόνοι τους πριν τους αγώνες».
Σίγουρα έχετε δύο ειδών κατηγορίες συνδρομητών. Τους φίλους του ΠΑΟΚ, που έχουν την συνδρομή όλη της σεζόν και το κοινό άλλων ομάδων που αγοράζουν συγκεκριμένης αγώνες όταν η ομάδα τους, έχετε στην έδρας. Ποιοι είναι οι πιο σημαντικοί για εσάς όσον αφορά το κέρδος; «Για να είμαι ειλικρινής, την πρώτη σεζόν, δεν αναλύσαμε τους συνδρομητές με μεγάλη λεπτομέρεια. Από τη στιγμή που βγήκαμε στον αέρα μέσα σε τρεις μέρες, δεν είχαμε άμεσα το χρόνο να προσθέσουμε ένα σύστημα συλλογής δεδομένων κι επίσης αποφασίσαμε να μη μπερδέψουμε τίποτα, να μην παρουσιάσουμε κανένα ερωτηματολόγιο όταν γίνεται αγορά, για να έχουμε μια διαδικασία όσο το δυνατόν πιο απλή και γρήγορη.
Φυσικά, ήδη βλέπουμε τη μεγάλη εικόνα. Οι φίλοι του ΠΑΟΚ είναι η πλειοψηφία των συνδρομητών μας, είναι σημαντικό για εμάς να προσελκύσουν κοινό άλλων συλλόγων και γι’ αυτό και η παρουσία της μετάδοσης είναι όσο το δυνατόν πιο ουδέτερη, τίποτα δε δείχνει ότι μιλάμε για ένα κανάλι συλλόγου. Αυτή η προσέγγιση είναι λειτουργική. Σύμφωνα με μια πρόχειρη εκτίμηση, περίπου το 60% των θεατών του ΠΑΟΚ – Ολυμπιακός, ήταν είτε ουδέτεροι είτε φίλαθλοι του αντίπαλου».
Τώρα έχετε δύο ειδών συνδρομής. Την ετήσια και αυτή του κάθε αγών ξεχωριστά. Θα παρουσιάσετε κάποιες άλλες προτάσεις, όπως για παράδειγμα κάποιο ξεχωριστό αγώνα στην τελική φάση του πρωταθλήματος; Στην Ελλάδα, από την προηγούμενη σεζόν ο τίτλος παίζεται από τις πρώτες έξι ομάδες σε ένα μίνι τουρνουά και το ενδιαφέρον μπορεί να αυξηθεί. «Αρχικά, θέσαμε τιμές ούτως ώστε η συνδρομή να είναι φθηνή. Δεν υπήρχε περίπτωση να αποξενώναμε το κοινό με μία τιμή. Δεν υπήρχε ξεχωριστή συνδρομή για τον αποφασιστικό γύρο της σεζόν, επειδή θέλαμε να δώσουμε έμφαση στην αξία της ετήσιας συνδρομής. Αυτό είναι το σημαντικό για επιπλέον εξέλιξη.
Επίσης, με ένα τέτοιο ιδιαίτερο πακέτο, θα μπορούσαμε να χάσουμε. Πέντε αγώνες στο τέλος, είναι όντως «κλειδί», αλλά αυτό είναι μια εγγύηση ότι οι φίλαθλοι θα αγοράσουν τις μεταδόσεις ξεχωριστά. Το μόνο πράγμα που φυσικά, κάναμε, ήταν να επενδύσουμε περισσότερο στη διαφήμιση του PAOK TV, στις ανακοινώσεις της προσφοράς μας»
Είναι γνωστό ότι το PAOK TV φέρνει ήδη χρήματα στο σύλλογο. Μέχρι ποιο σημείο είχε κέρδος ο ΠΑΟΚ από αυτό το πρότζεκτ; «Πριν βγούμε στον αέρα, είχαμε μία φόρμουλα επιχειρηματικού μοντέλου, που υπολόγιζε όλα τα επιπρόσθετα κόστη σε αυτό και αντιληφθήκαμε ότι πρόκειται ένα κερδοφόρο πρότζεκτ στο μέλλον. Και βγάζαμε κέρδος από τον περασμένο Σεπτέμβριο, από τη στιγμή που λανσάραμε την ετήσια συνδρομή. Το ερώτημα τώρα είναι όχι το πως θα ξεκινήσουμε να κερδίζουμε, αλλά πόσο θα κερδίσουμε. Το καθήκον μας είναι να κερδίζουμε σταθερά στα επόμενα δύο-τρία χρόνια όσα θα θέλαμε να πάρουμε από τους τηλεοπτικούς παρόχους, όταν διαπραγματευόμαστε.
Το πιο πιστό κοινό του ΠΑΟΚ, που άμεσα έκλεισε την ετήσια συνδρομή του, ήταν αρκετό για εμάς και όλες οι επόμενες αγορές ανά αγώνα ήταν το κέρδος μας. Κάπως έτσι βγαίνουν τα μαθηματικά».
Το παράδειγμα σας σίγουρα θα εμπνεύσει συνεργάτες σας τουλάχιστον στην Ελλάδα. Πόσο ανοικτοί και έτοιμοι είστε γι’ αυτους που θέλουν να αντιγράψουν το μοντέλο του PAOK TV; «Η δουλειά μας παρακολουθείται πολύ στενά από άλλες ελληνικές ομάδες, επειδή όλοι αντιλαμβάνονται ότι τα χρήματα από την τηλεόραση μπορεί στο κοντινό μέλλον να είναι μόνο λιγότερα. Θα ήμασταν ευγνώμονες να παίξουμε ένα σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του ελληνικού ποδοσφαίρου, είμαστε έτοιμοι να μοιραστούμε την εξειδίκευση μας.
Ανεπίσημα, πολλοί ρωτούν για την πλατφόρμα ΟΤΤ, κάτι που σημαίνει ότι ενδιαφέρονται να δημιουργήσουν κάτι παρόμοια. Αν βοηθήσουμε άλλες ομάδες περισσότερο, να δουλέψουν καλύτερα με το κοινό τους, θα είμαστε μόνο χαρούμενοι.
Ωστόσο κανείς δε μπορεί να είναι κατηγορηματικός και να πει ότι οι αγώνες του ΠΑΟΚ, δε θα μεταδοθούν ποτέ ξανά σε παραδοσιακό τηλεοπτικό πάροχο. Τι θα γίνει αν έρθουν σε εμάς με διπλάσια προσφορά από ότι την προηγούμενη σεζόν. Θα την αρνηθούμε; Φυσικά και δε μπορούμε να το κάνουμε αυτό».