Το εμπόριο πετρελαίου ντίζελ 200 εκατομμυρίων βαρελιών ετησίως της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη Ρωσία, μια ζωτικής σημασίας γραμμή εφοδιασμού της πεινασμένης για καύσιμα ηπείρου, είναι έτοιμο να σταματήσει τους επόμενους μήνες, μεταδίδει το Bloomberg, σε μια εξέλιξη που αναμένεται να επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τους καταναλωτές.
«Δραματικές περικοπές»
Από τις αρχές Φεβρουαρίου, οι κυρώσεις της ΕΕ θα απαγορεύσουν την παράδοση σχεδόν όλων των θαλάσσιων προϊόντων διύλισης πετρελαίου – συμπεριλαμβανομένου του καυσίμου τύπου diesel- από τη Ρωσία, τον μεγαλύτερο εξωτερικό προμηθευτή της περιοχής.
Με τον χρόνο να εξαντλείται σε μια περίοδο ακραίας στενότητας της αγοράς, οι έμποροι θα πρέπει να προβούν σε δραματικές περικοπές αν πρόκειται να προλάβουν την προθεσμία.
Οι συνδυασμένες εισαγωγές καυσίμων τύπου ντίζελ στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο -το οποίο επίσης απαγορεύει τις ρωσικές αποστολές- μειώθηκαν από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa Ltd. που συγκέντρωσε το Bloomberg. Αλλά τώρα είναι σε πορεία να αυξηθούν και πάλι, με μέσο όρο περίπου μισό εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα.
Εάν αυτός ο ρυθμός συνεχιστεί για το υπόλοιπο του Οκτωβρίου, οι αφίξεις θα πρέπει να μειωθούν κατά περισσότερα από 5.000 βαρέλια κάθε μέρα από την 1η Νοεμβρίου μέχρι την προθεσμία του Φεβρουαρίου. Οποιαδήποτε επιβράδυνση σε αυτό το χρονοδιάγραμμα θα καταστήσει το τελικό όριο του 2023 ακόμη πιο έντονο.
Δύσκολη η απαλλαγή από το ρωσικό ντίζελ
Η απαλλαγή από τη ρωσική προμήθεια πετρελαίου ντίζελ δεν θα είναι εύκολη. Η Γαλλία, ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς της Ευρώπης, είχε πρόσφατα μειώσει τη δική της παραγωγή ντίζελ λόγω απεργιών στα διυλιστήρια πετρελαίου της, αναγκάζοντάς την να προμηθεύεται περισσότερο. Η εγχώρια παραγωγή στη Γερμανία, όπου η ζήτηση ντίζελ είναι η ισχυρότερη στην Ευρώπη, κινδυνεύει επίσης, επειδή το διυλιστήριο Schwedt πρόκειται να χάσει την πρόσβαση στο αργό πετρέλαιο μέσω του αγωγού Druzhba.
Η ΕΕ αναμένεται να αντισταθμίσει τη χαμένη ρωσική προμήθεια εισάγοντας περισσότερο από περιοχές παραγωγής, όπως η Μέση Ανατολή. Αυτό συμβαίνει ήδη, με τις εισαγωγές από μη φιλικά προς τη Ρωσία στο μπλοκ και το Ηνωμένο Βασίλειο να βρίσκονται σε πορεία προς το υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές τουλάχιστον του 2016 αυτόν τον μήνα, λίγο πάνω από ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα.
Θα μπορούσαν να ακολουθήσουν και άλλα, με την επανεκκίνηση του γιγαντιαίου διυλιστηρίου Al-Zour του Κουβέιτ και της εγκατάστασης Jazan της Σαουδικής Αραβίας. Η Κίνα επιτρέπει επίσης περισσότερες εξαγωγές καυσίμων, ενισχύοντας ενδεχομένως τη συνολική προσφορά. Συλλογικά οι αποστολές μπορεί να είναι τελικά αρκετές για να αντικαταστήσουν όλα τα χαμένα ρωσικά βαρέλια.
Οι κυρώσεις θα αναγκάσουν επίσης τη Ρωσία να βρει νέες, μη κοινοτικές χώρες για την ευρεία ποικιλία των εξαγωγών καυσίμων της, εκτιμά το Bloomberg. Η χώρα στέλνει εκατομμύρια βαρέλια νάφθας – μια πρώτη ύλη για την πετροχημική βιομηχανία που μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την παρασκευή βενζίνης – καθώς και μαζούτ, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην ηλεκτροπαραγωγή και τη ναυτιλία.
Η μεταφορά όλων αυτών των καυσίμων στην αγορά μπορεί να γίνει περίπλοκη. Η απόκτηση ασφάλισης για τα πλοία θα μπορούσε να αποδειχθεί δύσκολη και υπάρχει κίνδυνος έλλειψης των ειδικών πλοίων που χρησιμοποιούνται στη Βαλτική.
πηγή: ethnos.gr