Μέσω …μετρό θα μπορούν να κάνουν τα ψώνια τους από το σούπερ μάρκετ οι Θεσσαλονικείς μόλις αυτό λειτουργήσει, καθώς ήδη προετοιμάζεται η συνεργασία της εταιρίας διαχείρισης και λειτουργίας με καταστήματα που βρίσκονται κοντά σε σταθμούς του μετρό.
Αυτό αποκάλυψε ο διευθύνων σύμβουλος της «Ελληνικό Μετρό», Νίκος Κουρέτας στην τοποθέτησή του στο συνέδριο Green Deal που διοργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και το economix.gr.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η συνεργασία με τα σούπερ μάρκετ είναι σε πειραματικό στάδιο και αποτελεί μία εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης στο μετρό. Για τις ανάγκες του προγράμματος θα επιλεγούν συγκεκριμένοι σταθμοί κοντά σε σούπερ μάρκετ. Σε αυτούς τους σταθμούς στο χώρο των εισιτηρίων θα τοποθετηθούν μεταλλικά ντουλάπια (lockers) με ηλεκτρονικές κλειδαριές.
Πώς θα λειτουργεί το σύστημα
Ο επιβάτης, π.χ. ένας εργαζόμενος πριν φύγει από τη δουλειά του, θα ανοίγει τη σχετική εφαρμογή, που δημιουργείται αυτήν την περίοδο, από το κινητό του τηλέφωνο και θα έχει τη δυνατότητα να παραγγείλει ηλεκτρονικά ό,τι θέλει από το σούπερ μάρκετ που είναι πλησίον του σταθμού προορισμού του. Θα πληρώνει με κάρτα και το σύστημα θα του επιστρέφει έναν αριθμό locker και έναν τριψήφιο κωδικό.
Το σούπερ μάρκετ θα εκτελεί την παραγγελία και θα μεταφέρει με δικό του όχημα τις σακούλες με τα ψώνια στον εγγύτερο σταθμό και θα τα τοποθετεί εντός των αντίστοιχων lockers.
Ακολούθως ο επιβάτης βγαίνοντας από τον σταθμό θα πηγαίνει στο συγκεκριμένο ντουλάπι, θα πληκτρολογεί τον τριψήφιο κωδικό και θα παραλαμβάνει τα πράγματά του έχοντας εξυπηρετηθεί από το σούπερ μάρκετ χωρίς να το επισκεφτεί.
Οι καινοτομίες σε ασφάλεια και λειτουργία
Αυτή, πάντως, δε θα είναι η μοναδική πρωτοτυπία του μετρό της Θεσσαλονίκης σε σχέση με αυτό της Αθήνας καθώς εκεί θα εφαρμοστούν τεχνολογίες, οι οποίες στη συνέχεια θα υιοθετηθούν και από τη Γραμμή 4 της Αθήνας που βρίσκεται υπό κατασκευή.
Συγκεκριμένα θα έχει εξελιγμένο σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου συρμών, το οποίο θα υποστηρίζει τη λειτουργία συρμών χωρίς οδηγό, με ταυτόχρονο συνεχή υπολογισμό της θέσης κάθε συρμού και της συνδυασμένης κίνησης όλων των συρμών στη γραμμή με τη βοήθεια ισχυρότατων υπολογιστικών συστημάτων.
Τα τρένα και το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας θα επικοινωνούν μεταξύ τους ασύρματα 5 – 10 φορές/δευτερόλεπτο, προσδιορίζοντας συνεχώς τη θέση κάθε συρμού με ακρίβεια και σχεδόν αποκλείοντας την περίπτωση κρίσιμου σφάλματος.
Το σύστημα βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη φάση των δοκιμών, ενώ με την εφαρμογή του θα καταστούν δυνατές οι χρονοαποστάσεις συρμών ανά 90 δευτερόλεπτα ή και λιγότερο (75 δευτερόλεπτα) εξασφαλίζοντας υψηλά επίπεδα ασφάλειας και ακρίβειας δρομολογίων και απαιτώντας λιγότερο εξοπλισμό και συντήρηση.
Καινοτομίες και στην ασφάλεια
Το μετρό της Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζεται και από καινοτομίες που αφορούν την ασφάλεια των επιβατών. Θα διαθέτει θύρες στις αποβάθρες, οι οποίες θα τις απομονώνουν από τις τροχιές και τα τρένα. Οι θύρες αυτές σε ακριβή αντιστοιχία με τις θύρες των συρμών, θα ανοίγουν μόνον όταν ο συρμός σταματά στην αποβάθρα και ακριβώς πίσω τους.
Με το σύστημα αυτό θα αυξηθούν τα επίπεδα ασφαλείας καθώς θα αποτρέπει τους επιβάτες από το να πέσουν στις τροχιές είτε από ατύχημα, είτε ηθελημένα από απόπειρα αυτοκτονίας είτε από εγκληματική ενέργεια (σπρώξιμο, κλπ). Παράλληλα θα κρατούν πιο καθαρές τις αποβάθρες, ενώ θα επιτυγχάνουν χαμηλότερα επίπεδα θορύβου και θα ανεξαρτητοποιούν τον αερισμό του σταθμού από τις σήραγγες με αποτέλεσμα τη φτηνότερη υλοποίηση κλιματισμού.
Νέα δεδομένα θα φέρει όμως και σε ό,τι αφορά την πληροφόρηση των επιβατών. Κι αυτό διότι κάθε βαγόνι θα μετρά το βάρος του και στη συνέχεια θα αναχωρεί για τον επόμενο σταθμό. Οι πληροφορίες βάρους, δηλαδή πληρότητας θα μεταδίδονται ασύρματα στον επόμενο σταθμό και θα απεικονίζονται σε οθόνες σε συστήματα ενημέρωσης επιβατών πάνω από τις θύρες των αποβάθρων ώστε να τους δίνεται η δυνατότητα να επιβιβάζονται στο βαγόνι με τη μικρότερη πληρότητα. Με το σύστημα αυτό εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 3 – 4 δευτερόλεπτα ο χρόνος αναμονής κάθε συρμού στην αποβάθρα.
Το σύστημα του μετρό Θεσσαλονίκης θα διαθέτει επίσης και εξελιγμένες κάμερες με δυνατότητα ανάλυσης βασισμένη στην τεχνητή νοημοσύνη, καθώς θα μπορεί να προχωρήσει σε αναγνώριση αντικειμένων, ταυτοποίηση ανθρώπων και αξιολόγηση συμβάντων φωτιάς, πανικού, ασυνήθιστης κινητικότητας επιβατών, κλπ.
Θα τοποθετηθούν 2 – 4 κάμερες σε κάθε βαγόνι που θα στέλνουν αδιάλειπτα και ασύρματα την έγχρωμη εικόνα τους ενώ θα υπάρχουν 2+2 κάμερες στις μετόπες των τρένων για να «βλέπουν» τη σήραγγα και να βοηθούν στην αυτόματη σύνδεση δύο συρμών
Όπως επεσήμανε ο κ. Κουρέτας, το μετρό Θεσσαλονίκης θα μειώσει τις δραστηριότητες και το κόστος συντήρησης αρχικά κατά 15% και μακροπρόθεσμα κατά 35% και θα βελτιστοποιήσει την οργάνωση αγοράς και χρήσης ανταλλακτικών.
Γραμμή 4 στην Αθήνα: Θα καλύψουμε τις καθυστερήσεις
Αντίστοιχα συστήματα λειτουργίας και ασφαλείας έχουν προβλεφθεί και για τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, η οποία βρίσκεται υπό κατασκευή.
Παρά το γεγονός ότι έως σήμερα το έργο μετρά πάνω από ένα χρόνο καθυστέρησης, τόσο η διοίκηση της Ελληνικό Μετρό, όσο και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εκτιμούν ότι αυτή θα καταφέρει να καλυφθεί ώστε η νέα γραμμή να παραδοθεί περαιωμένη τον Ιούνιο του 2029.
Όπως μάλιστα ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος από το βήμα του ίδιου συνεδρίου, «όσο δε ζητά ο ανάδοχος παράταση, ισχύει το χρονοδιάγραμμα. Μόλις ζητήσει παράταση, θα πρέπει να επιστρέψει το πριμ της έγκαιρης περαίωσης ύψους 57 εκατομμυρίων ευρώ που έχει πάρει στις αρχές της χρονιάς. Οπότε ο ανάδοχος θα πρέπει να βρει τη λύση ώστε να συντομεύσει τις διαδικασίες».
Αναφορικά με την πορεία του έργου, ο κ. Κουρέτας επεσήμανε ότι ο ένας μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα 180 μέτρα, ενώ ολοκληρώνεται και η συναρμολόγηση του δεύτερου, ο οποίος θα ξεκινήσει στο τέλος του χρόνου το ταξίδι του από το Γαλάτσι προκειμένου οι δύο μετροπόντικες να συναντηθούν στον «Ευαγγελισμό».
Σημείωσε ότι μέχρις στιγμής έχουν αναπτυχθεί εργοτάξια παντού, αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα οι πρόδρομες εργασίες.
Ο επικεφαλής της «Ελληνικό Μετρό» υπογράμμισε ότι υπάρχουν αρκετές μέθοδοι για να καλύπτεται ο χαμένος χρόνος, χωρίς αυτό να σημαίνει όμως ότι μπορούν να γίνουν θαύματα, ειδικά εάν υπάρχει κύμα προσφυγών, όπως στην περίπτωση του μετρό Θεσσαλονίκης.
Να σημειωθεί ότι την Τετάρτη απορρίφθηκαν τα ασφαλιστικά μέτρα των κατοίκων των Εξαρχείων. Ως εκ τούτου οι εργασίες στην πλατεία μπορούν να επανεκκινήσουν ανά πάσα στιγμή παρά το γεγονός ότι αναμένεται η εξέταση της προσφυγής των κατοίκων από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).
πηγή: ethnos.gr